Administratie op orde? Nieuwe check helpt horecaondernemers vooruit

Belasting & Administratie Horeca-Toerisme Nieuws
Administratie op orde? Nieuwe check helpt horecaondernemers vooruit

Een overzichtelijke administratie is voor elke horecaondernemer belangrijk. Niet alleen om inzicht te houden in inkomsten en uitgaven, maar ook om onaangename verrassingen bij een belastingcontrole te voorkomen. De Belastingdienst introduceert daarom een nieuwe Administratiecheck voor horecaondernemers, waarmee je eenvoudig kunt nagaan of jouw administratie goed is ingericht en voldoet aan de wettelijke eisen.

Leestijd: 5 minuten

Hulp bij het opzetten en bijhouden van je administratie

Of je nu een café runt, een foodtruck hebt of een restaurant begint: een goede administratie scheelt veel tijd en stress. De nieuwe administratiecheck helpt je om vanaf het begin de juiste structuur aan te brengen. De check laat zien waar verbeterpunten liggen en geeft praktische tips om grip te houden op je boekhouding en belastingzaken. Dat maakt niet alleen het doen van aangifte makkelijker, maar zorgt er ook voor dat je op tijd en juist betaalt.

Hoe werkt de administratiecheck?

De check is opgebouwd uit drie onderdelen: afrekenen, bijhouden en bewaren. In totaal beantwoord je negen korte vragen over hoe je je administratie nu regelt. Je krijgt direct toelichting bij je antwoorden, met uitleg, tips en adviezen die zijn afgestemd op de horeca. Denk aan aandachtspunten bij het vastleggen van contante betalingen, het bewaren van kassabonnen en het bijhouden van voorraden.

Overzichtelijk resultaat in een checklist

Na het invullen ontvang je een overzichtelijke checklist met de resultaten. Zo zie je in één oogopslag waar je administratie goed loopt en waar nog verbeteringen mogelijk zijn. Je kunt de checklist bewaren als geheugensteuntje of gebruiken als startpunt voor een gesprek met je boekhouder.

Handig voor startende en bestaande ondernemers

De administratiecheck is niet alleen nuttig voor wie net begint, maar ook voor bestaande horecaondernemers die hun administratie willen verbeteren of professionaliseren. Door regelmatig te controleren of alles nog up-to-date is, voorkom je fouten en houd je overzicht.

De nieuwe administratiecheck is te vinden op de website van de Belastingdienst.

Als ondernemer komt er veel op je af. Fijn om te weten dat je contact op kan nemen met deze adviseurs. Echte mensen met ervaring, daar heb je wat aan!

Doe ook mee!
Inloggen